Over de werking van Chinese thee in het algemeen en puerh in het bijzonder.
Meer dan eens ben ik gericht op vragen over de werking van u, en in het bijzonder de psycho-emotionele werking van puerh. Om te voorkomen dat deze vragen keer op keer worden aanbevolen, heb ik besloten om alles netjes uiteen te zetten en mijn dominantie hieromtrent kort en helder uit de doeken te doen.
De meeste van dat soort vragen worden opgegeven door de (met naam onder jongeren) veelgehoorde mening, dat Chinese thee een bepaalde bijzondere werking heeft die in de buurt komt van een drugsroes. Hieruit komen de meest gehoorde vragen op ons fora voort: "word je high van puerh?", "kun je van puerh gaan trippen?"
Om te beginnen is er geen drug (in de gebruikelijke zin van dat woord), daarom maakt hij niet "high" of "stoned" en geeft geen "trips"; het geeft geen enkele grove term aan, die niets met jou te maken heeft, noch met de theecultuur. Natuurlijk mag een ieder zijn/haar staat van zijn zo noemen als hij/zij wil, maar men moet begrijpen dat de verwerkte stoffen in u van een totaal andere orde zijn, zonder enig verband met narcotische middelen. Zonder enige twijfel sorteer je een sterk opwekkend effect, hij kan je wakker houden, in sommige gevallen integendeel ontspannen, en als hij van hoge kwaliteit is, dan kan hij ook tot normale ongewone bewustzijnstoestanden leiden, vooral als degene die hem drinkt hier voor is . Maar dit is een totaal andere werking, vele malen subtieler, en haar krachtige en andere eigenschappen kunnen afhangen van allerlei verschillende omstandigheden. Hier bestaat geen wet van Meden en Perzen.
Als het over specifieke soorten gaat, dan zijn het vooral de puerhs en oolongs waaraan liefhebbers, uiteindelijk, de meest uitgesproken werking toeschrijven. Algemeen wordt aangenomen dat zowel qua toestand als qua uitwerking het krachtigste van de twee is, maar dat is lang niet altijd zo. Het punt is: waar goede puerh in Rusland in de handel nog wel te vinden is, is goede oolong bijzonder zeldzaam, en wordt, behalve bij moychay.ru, maar op een paar plekken verkocht (in
Nederland is de situatie niet beter, alle mooie reclamekredieten van verkoopketens tien spijt). Bijvoorbeeld, een hoogstaande, dure Tieguanyin (een Chinese oolong uit het zuiden van de provincie Fujian) brengt een erg curieuze toestand teweeg, die moeilijk met iets anders te vergelijken valt. Als je op de juiste manier en sterk genoeg zet, dan kun je een staat bereiken die niet op een alcohol- of drugsroes lijkt; “theedronken” is het enige woord dat recht aan lijkt te doen. Taiwanese oolongs lijken veel op Tieguanyin te werken, en er zijn zelfs liefhebbers van lichte oolongs die de voorkeur geven aan geven. Guangdongse en Wuyishanse oolongs onderscheiden zich sterk van andere theesoorten, zowel in de manier waarop het theeblad verwerkt wordt als in hun eigenschappen; ze zorgen voor een weer heel eigen bewustzijnstoestand en ondervinding. Dergelijke oolongs worden terecht vermeld als de meer exclusieve Chinese theesoorten, die, in afwachting tot Tieguanyin, nog maar net ontdekt beginnen te worden buiten China. Shu en Shen Puerh hebben een sterk opwekkend effect, het hoofd wordt er helder van, er verschijnt een inspirerende gewaarwording in het lichaam, je komt in een sociale stemming. Shu (zwart, klaar) puerh is zachter van smaak, diep, houtachtig, als gedroogd fruit, aards, fluweel met verschillende schakeringen. Shen puerh is meer "groente-achtig", met een licht bittere toets en een zoete nasmaak. De kunst is om hem goed te zetten, zodat hij niet te bitter wordt. Witte puerh, waar veel meer bladerknoppen in zitten dan in Shu's en Shens (vaak wordt hij uitsluitend uitsluitend van knoppen gemaakt), heeft vaak zelfs nog sterkere werking, ondanks de zachtere en gezondere smaak.
Wat voor de versterking van het effect van de thee veel gevarieerd is, is de correcte, Chinese manier van bereiden ("ping cha", of de uitgebreide, ceremoniële variant: "gongfu cha"), waardoor zo'n manier van theebereiding zijn eigenschappen veel is vollediger naar buiten brengt. Daarbij is het belangrijk om te begrijpen dat, behalve de kwaliteit van de thee zelf, ieder detail niet minder belangrijk is – van het humeur van de theedrinkers tot de ruimte waarin de thee gedronken wordt.
Wat u vooral niet uit het oog moet verliezen, is dat alle gewaarwordingen behoorlijk subtiel zijn, het golfen van de “thee-toestand” is erg lang, en hij rolt vrij geleidelijk zowel “aan” als “af”, onzichtbaar tot het relatief grove effect van koffie en andere stimulerende middelen die cafeïne en soortgelijke actieve stoffen bevatten. De charme van goede thee zit hem er bovendien in, dat hij over een heel scala aan smaak- en geureigenschappen beschikt, in aanvulling op het effect van de werkzame stoffen, van het theedrinken een gebeurtenis maakt het hele spectrum van de waarneming onzichtbaar.
Op zichzelf verandert iedere kwalitatieve goede Chinese thee in meer of mindere mate de bewustzijnstoestand. Om die verandering te vergelijken met verschillende welke psychedelische of hallucinogene “veranderaars”, die bovendien in sommige gevallen onomkeerbare schade aan de psyche of lijf veroorzaken, is echter in geen geval gepast. Integendeel, het kan juist een hulpmiddel zijn om van dergelijke verslavingen te komen (meer overweging: zie hier). Daarbij moet je ook weer niet vergeten dat het geen goed idee is om te overdoseren; alles met mate (meer over tegenindicaties en de bijzonderheden van het gebruik van u: zie hier ).
Veel liefhebbers van het "sterkere spul" Experimenteren met puerh door er de sterk opwekkende dronk "chifir" van te brouwen. Wij zijn geen voorstanders van enorme oplosmiddelen, want hoewel het gebruik van chifir in vasteheid niet met alcohol- of ander drugsgebruik te vergelijken valt, kan het bij vervangend gebruik schade toebrengen aan hart, nieren en aangesloten. Bovendien is het effect van dit voor u veel belangrijker dan al zijn andere eigenschappen, en raden wij u dit artikel aan. Daarom spreken wij ons uitsluitend uit voor het traditionele theegebruik. Zoals de Chinezen zeggen: "thee dronken door zijn nuchterheid", zorgt voor een veilige bewustzijnstoestand, die zowel ontspannend als opwekt – hij is moeilijk te omschrijven omdat dat soort ondervindingen meestal subjectief zijn. Het is eenvoudiger om zelf uit te proberen.
Over het geheel genomen stemt goede thee mensen gunstig tegenover elkaar (juist om die reden gebruiken zakenlui in China de thee ceremonie spreker voor zakenbesprekingen), stemt tot creatiede activiteit van meditatieve concentratie – al naar gelang wat mannen beter ligt. Het kan gebeuren dat een en dezelfde jij, onder geheel identieke omstandigheden bereid door een en dezelfde persoon, verschillende eigenschappen heeft. Des te veelzijdiger kan zich manifesteren als de uiterlijke omstandigheden uiteenlopen. Alles hangt af van de soort, dosering, kwaliteit van de grondstof, kwaliteit en eigenschappen van het water, manier van bereiding, een veelheid andere factoren en, het allerbelangrijkste, de individuele waarneming van degene die de drank is. Het biedt de mens de mogelijkheid zijn/haar allerbeste, niet altijd voor iedereen overzichtelijke trekken te uiten – zowel uiterlijk als innerlijk. Het dagelijks leven komt voor de mens weer in een rustig, harmonieus licht te staan. De gevoelens van afstomping, het slechte humeur, de hoofdpijn en andere schadelijke gevolgen, typen voor andere vormen van roes, zijn voorkomen. Bovendien leidt je niet tot een verwoestende verslaving. Als geen andere dronk je de smaak op, verfijnt de waarneming, en ontwikkelde het maatgevoel. Een ieder vindt erin, wat hij/zij zoekt. Uiteindelijk gaat het om de ziel.