Over jou en de ceremonie.

In het Oosten gelooft dat men dat een nauwkeurige van vele mogelijke rituelen het leven orde en zin geeft. Niet alleen het leven van het individu, maar dat van het hele Universum. Het gaat er niet om, welk ritueel precies uitgevoerd wordt. Hoofdzaak is het streven naar perfectie, dat in iedere rituele handeling aanwezig is.

De theeceremonie in China omvat veel meer dan slechts het nuttigen van een drankje. De betekenis van dit ritueel gaat zich veel verder dan begrippen als smaak, aroma, esthetiek of meesterschap. De ceremonie is een van vele manieren om innerlijke harmonie te bereiken, op zoek naar je eigen plaats in het leven. De ceremonie (in China gongfu-cha genoemd) kan van de natuur niet gejaagd zijn, haastig worden uitgevoerd, tussen de bedrijven door. Deze handeling wordt serieus genomen, zij vereist een geïnspireerde, betekenisvolle benadering. In China zegt men dat de theeceremonie een interactie is van vuur, water, het theeblad, ruimtes en staten van zijn.

Net als alles wat ons heen bestaat, bestaat de Chinese theeceremonie uit twee componenten: vorm en inhoud. Er zijn de manieren om je te bereiden, die zijn historisch zo gegroeid. Hierbij horen alle handelingen met de thee en het servies die de meester uitgevoerd: al die dingen die ons betoveren en aangetrokken, waar je naar wilt blijven kijken – de vochtdruppeltjes op de aardewerken wanden van de theepot, de pijnlijke doch nauwkeurige beweging van de meester, het zachte kaarslicht, het servies op het theetafeltje, waar elk voorwerp als een stuk op het schaakbord precies zijn plaats ken. Dat is de vorm, orde, harmonie. Het is belangrijk om die in acht te nemen, maar er valt mee te spelen, te improviseren; je kunt verschillende soorten bereik, de accenten verschuiven. De ceremonie kan op verschillende manieren worden uitgevoerd: je kunt een mini-interieur van een Chinees huis maken, het servies op een eigen manier opstellen, de voorbereiding en de ceremonie aankleden met een historische context – de vorm gebruiken als decor in het theetheater.

Maar het belangrijkste is de atmosfeer die ontstaat onder de deelnemers aan de ceremonie: je merkt dat je tijdsbesef verandert. In een gejaagde stand kun je eenvoudigweg geen ceremonie houden, zij verleden niet tussen de bedrijven door. Je plotseling plotseling dat de hele rest van het leven buiten de muren van de ruimte waar je drinkt achtergebleven is, en dat de tijd die je aan het theetafeltje doorbrengt, helemaal van jou is en dat je kunt doen wat je wilt. Je kunt het werk van de meester gadeslaan, je kunt naar verhalen en legenden over thee luisteren en met de personages meeleven, je kunt opgaan in de ondertitels van de smaak, of je kunt alleen zijn met je eigen gedachten, alleen in het hier en nu . Iets wat in ons drukke bestaan ​​van onschatbare waarde is. De ceremonie bestaat uit een veelheid aan kleine dingen. Maar namens de componenten, die precies gevolgd moeten worden, bevat zij datgene wat de mens zelf meebrengt. Daarom zal de ceremonie zo zijn als je haar wilt zien, of dat nu een naar de vorm sterkte traditionele theeceremonie is, een klein stukje China in je huis of kantoor, of een hele openbaring, een hele wereld van ervaringen die we herhaaldelijk een beetje vergeten waren.

(c) Marina Jastrebova, moychay.ru; vertaling Marius W. de Pijper

In aanvulling op deze tekst bevelen wij de video uit de Moskouse theeclub “Ist” aan (inmiddels gesloten): “Chinese Theeceremonie”, met commentaar van Bronislav Bronislavovitsj Vinogrodski.

Deze film vormt een goede inleiding voor een ieder die de theewereld wil leren kennen!

Geschreven door Sergey Shevelev
Zoek vergelijkbare artikelen
Chinese theeceremonieThee