Over het juiste gebruik van u, welke plaats u inneemt in het leven, hoe u kunt drinken, de eigenschappen van u, welke u bij welke situatie verleden

Er bestaat een enorme hoeveelheid boeken en informatie op het internet over het algemeen en de Chinese theetraditie in het bijzonder. Toch is een op het oog zo basale kwestie als het samenspel tussen aandachtig theegebruik (iets wat de Chinese traditionele theeceremonie is) en een normaal tijdverdrijf (zoals het gebruik van voedsel) tot op heden onderbelicht gebleven. Dat geldt minimaal voor het concluderen van de vele vragen over dit onderwerp, ik krijg van neofieten aan het begin van hun theeweg. Wat is het juiste moment om te drinken? Hoe drink ik je op de juiste manier? Mag en moet er iets bij of in je zijn? Voor of na het eten? Hoe belangrijk is het om de thee nu juist in het Chinees theeservies te zetten, in plaats van op de huistuinenkeukenmanier? Hoeveel keer per dag kun je drinken? Deze en vele andere vragen houden mensen bezig ze zich in het onderwerp verdiepen. We zullen proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Het belangrijkste wat je moet begrijpen is dat de verhouding tot de van ieder mens besluit is. Daarom ziet iedereen die je ontmoet in aanraking komt de plaats van thee in zijn/haar leven, en de staat waarin de thee hem/haar brengt, en de atmosfeer waarin de thee gedronken wordt, en vele andere aspecten, op zijn/haar eigen manier . Mettertijd bestaat uit een eigen begrip van en kijk op die zaken, waarvan de fijnzinnigheid en diepgang afhangen van de mate waarin diegene bij het proces betrokken is, en hoe serieus hij/zij de thee als drank neemt. Daarom zeg ik er meteen bij dat ik me in dit artikel vooral op mijn eigen praktijkervaring baseer, en niet op de analyses van allerhande theorieën van “het wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van theïne (cafeïne) op het menselijk organisme”.

uwkamer

Welnu, ter zake. Wat betekent het om met aandacht thee te drinken? Dat is meer dan alleen het thee zetten volgens de Chinese traditie van de Gongfu cha (“hogere kunst van het thee drinken de volwaardige Chinese thee ceremonie), of pin cha (simpel, maar aandachtig, vervangend thee zetten door water op te blijven gieten ). Het is ook een harmonieus tijdverdrijf, dat de deelnemers op een bijzondere suggestieve afstemt, een positieve boost geeft, in staat stelt de geest te voeden en het lichaam te ontspannen (of aangetrokken; dat hangt helemaal af van de context en van de vraag wat die woorden specifiek voor jou persoonlijk toegelaten). Daarom betekent: hoe meer aandacht er is voor dergelijke details als de ruimte waar de thee wordt gedronken, alle details van de juiste bereidingswijze van de thee, de stemming van de deelnemers en een passende atmosfeer, des te meer positieve emoties zal deze theeceremonie met zich meebrengen. Maar natuurlijk lukt het onder normale huistuinenkeukenomstandigheden niet altijd een atmosfeer als in een theeclub of een gezellig huiselijk theehoekje te creëren. Velen drinken hun thee onderweg, op hun werk, op bezoek... en daarbij wil je natuurlijk ook goede thee drinken, en op zo'n goede manier als de plek maar, want als je een keer gewend bent om met aandacht thee te drinken , wil je hem niet meer zomaar tussen de bedrijven door jassen hebben. Als je geen theeservies voor onderweg hebt, of gewoon geen tijd om hem volgens de traditie te zetten, dan kan een moderne theemachine met een druk op de knop uitkomst bieden – Theepot 3 in 1 . Of je kunt de thee op de gewone huishoudelijke manier zetten in een grote glazen theepot of zelfs in een kopje; Het uitgangspunt is om het aanzienlijke water en de tijdsduur te leren en de tijdsduur goed te bepalen om de thee lekker te krijgen. Er zijn een paar vaste regels waar je hoe dan ook aan moet houden. Los van de vraag hoe je de thee zet, moet je altijd vers, goed water hebben (gebotteld of uit een gecontroleerde bron) en goede kwaliteitsthee, en je moet je aan de basisregels van de bereiding houden (in de eerste plaats: het voorverwarmen van het servies met kokend water, een lagere temperatuur voor groene en witte thees, het weggooien van de eerste infusie). Al het andere is nog steeds belangrijk, maar zijn toch meer details en nuances. Met de ervaring komt het begrip hoe je precies moet zetten in elke gegeven situatie.

ceremonie

Wat de combinatie van eten en eten betreft, is het belangrijkste dat het ook geen goed idee is om een ​​lege maag te drinken. Wat deels ook mag gebruiken over hoe “normaal” of zelfs “gezond” het zou zijn om, bijvoorbeeld, shu puerh op de nuchtere maag te drinken, ik kan je vanuit mijn eigen ervaring van functioneel dagelijks thee drinken drinken dat er niets goeds is aan het gebruik van welke je dan ook op een lege maag hebt. Voor mij persoonlijk is het ideale moment om te drinken een minuut of 30, 40 na het eten. Thee, en met de naam puerh, is goed voor de spijsvertering. Aangaande u met eten erbij kan ik alleen maar zeggen dat ik daar niets tegen heb, en ik zou mensen die dat doen nooit van gebrek aan respect voor de theecultuur beschuldigen. Ik moet wel zeggen dat het drinken bij het gebruik van een sacrale handeling in gewoon het drinken aan tafel verandert. Alle effecten en ervaringen van de thee, smaak, nasmaak, aroma, de staat waar de thee je in brengt, worden minder of verbleken helemaal als je bij de thee eet. Suiker in de thee is uit den boze! Een uitzondering kun je nog maken voor gedroogde vruchten of noten, in kleine hoeveelheden. Terwijl tijdens langdurige theeceremonies een hongergevoel opkomt, met alle pijnlijke gevoelens die daarbij horen, kunnen inclusief kleine hapjes redding bieden. Dat is vooral actueel als je in een theeclub werkt of krachtig werk doet dat met thee van doen heeft.

jij en eten

Over de hoeveelheid die je op een dag en de tijd hebt. Zoals gezegd, idealiter drink je thee op een gevulde maag, een tijdje na het eten. Hoeveel je op een dag kunt drinken is voor iedereen verschillend, dat is strikt kiezen. Mijn eigen norm ligt tussen de één en twee liter op een dag, maar het is bekend dat vele Aziatische volkeren (bijvoorbeeld de Tibetanen) per persoon 4-5 liter sterke zwarte thee op een dag drinken, en daar hun gezondheid niet onder. Verder maakt het nogal wat uit welke je precies drinkt en hoe sterk hij zit. Eén liter erg sterk ingestelde shu puerh kan veel harder aankomen dan twee liter zwakgefermenteerde oolong, om over witte thee nog maar te zwijgen. Het is erg belangrijk om naar je eigen gevoel te luisteren, het niet te overdrijven met te sterke thee, en het is niet aan te raden thee later dan twee à drie uur voordat je gaat slapen te drinken, om je slaap niet te beïnvloeden. Aan de andere kant, er bestaan ​​mensen die het klaarspelen om voor het slapen gaan belachelijk sterk thee te drinken en rustig in slaap te vallen; bij die mensen werkt de thee juist als een slaapmiddel. Wat nog eens een voorstel is dat het allemaal is.

jij drinkt

Over het gebruik van het servies voor het zetten van thee en de accessoires voor de theeceremonie. Deze voorwerpen spelen in de ceremonie een heel belangrijke rol. Een juiste bereiding van thee zonder een min of meer complete set accessoires is moeilijk voor te stellen. In eerste instantie kunnen sommige voorwerpen “extraatjes” lijken. Een voorbeeld is de chahai (schenkkan). Vaak krijgen we de vraag: “Waarom kun je de thee niet direct van de theepot in de kopjes schenken?” Maar dat kan natuurlijk! Alleen: zodra je met een kleine groep mensen thee gaat drinken, zul je zien dat iedere deelnemer op zijn eigen tempo thee drinkt, en als je geen chahai gebruikt, hou je of een deel van de thee over omdat een van de deelnemers zijn/haar vorige kopje nog niet op heeft (bij het thee zetten dmv herhaaldelijk opschenken kun je de thee niet in de theepot laten staan, anders wordt hij bezocht te sterk), of overtuigd: degene die als eerste zijn/haar kopje leeg heeft gedronken, moet op alle anderen wachten. De chahai is nu een “tussenvat”, waar de thee uit de theepot in gaat rond te worden geschonken. Op die manier staat er altijd klaar voor iedereen, wat er ook gebeurt. Naast gemak en comfort is de service een attribuut dat onlosmakelijk verbonden is met het theegebruik. De hele magie achter de plank helpt om tijdens de ceremonie op te gaan, je los te maken van de wereldse drukte, geest en lichaam tot rust te brengen. In het begin krijgen nog maar enkele voorwerpen in de loop van de tijd een totaal nieuwe betekenis. Wil je wat is een ceremonie? Het lijkt van die alledaagse dingen: een droog theeblad, gescheiden water, een theepot... Maar in mensenhanden veranderen ze in een drank die in staat is de leefomgeving te veranderen, de binnenwereld, de waarneming. Je leert je aandachtig te zijn, in de eerste plaats naar jezelf toe, naar de details die ons omringen, hij vormt je smaak. De mens harmoniseert, maakt hem/haar gewevenr, kantelt hem/haar naar een ander plan. In het begin drinken zijn wij alleen jij om zijn smaak en aroma te ontdekken en zijn prettige uitwerking te voelen. Later beginnen we ook te genieten van het elegante servies, van het stoomwolkje boven de theepot, van al die kleine dingen en details die de aandachtige ceremonie omringen. Gaandeweg merkt we dat we niet zomaar alles kunnen eten, omgaan met wie ons toevallig in de schoot opgenomen wordt; we leven niet meer zomaar wat raak. We krijgen oog voor het goede en blijvende en brengen dat niet alleen ons eigen leven binnen, maar ook het leven van mensen die ons in de buurt staan.

Sergej

Het is belangrijk om te begrijpen dat er geen enkel officieel reglement bestaat voor de “echte theeceremonie”. Hoe dan ook zijn alle waar dan ook gepubliceerde “regels voor het theegebruik” per definitie de persoonlijke voorstellingen van een min of meer ervaren “theekundige”. In het beste geval kan hij bogen op zijn persoonlijke ervaring (in gevallen gevallen baseert men zich op traditionele Chinese teksten, die soms erg ver van de moderne realiteit afstaan), en druk zich in literaire termen uit om die ervaring met zijn kennis dorstende lezers te delen. In het slechtste geval plukt hij wat algemene plaatsen van het internet en knipt en plakt er een dubieus opus van bij elkaar, dat hij dan op zijn site of blog smijt. Daarom blijft het belangrijkste waartoe we onze favoriete theeliefhebber op willen roepen, om de eigen gevoelens en ervaringen zelfstandig te leren analyseren, en zelfs na het uitlezen van een massa informatie over thee en theeceremonies (of die nu van MoyChay komt, uit een boek, of nog ergens anders vandaan), zelfstandig zelfstandig leren nemen, en niet blindelings op raadgevingen en bepalen af ​​te gaan. Er zijn geen dogma's, er is creativiteit en de realisatie van vaardigheden. Ieder mens is zijn/haar eigen theemeester. Laat je niet verleiden en blijf doorleren, laat op je eigen vergissingen en tekortkomingen, blijf naar perfectie streven. Als je tijdens het drinken een atmosfeer kunt scheppen die voor jou en je naasten prettig is en jullie leven van harmonie aanwezig, dan betekent dat dat je op de goede weg bent.

(с) Sergey Shevelev, speciaal voor moychay.ru , Moskou 2 februari 2012. Vertaling door Marius W. de Pijper, 22 februari 2021.

Vraag:

In de beschrijvingen van de thees staat vaak: “kan 7 infusies aan”. Is dat inclusief de eerste infusie, die wordt weggegooid, of is het “7+1”?

Antwoord:

Bedoeld is dat laatste, 7+1. Maar je moet niet vergeten dat dit een spel van smaken en aroma's is, geen spel van cijfers en algoritmen

Geschreven door Sergey Shevelev
Zoek vergelijkbare artikelen
Juiste GebruikThee